۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
تعداد بازدید: ۳۴۶۸۷۱
نایب رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی گفت: زمانی قیمت سنگ آهن بالا می‌رود، همه به این سو حرکت می‌کنند و روز دیگر که قیمت سنگ سرب و روی بالا می‌رود به این سمت حرکت می‌کنند و این فصلی کاری و غیر ممتد کار کردن باعث می‌شود که ما از توسعه پایدار فاصله بگیریم.
کد خبر: ۳۵۰۰۱

سند استراژی معدنی حلقه مفقوده توسعه پایدار |  عدم حضور مجری خوب مشکل معارضین را بوجود آورده است!

 

نایب رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی و عضو کمیسیون اکتشاف خانه معدن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مبنی بر مشکلات در حوزه اکتشاف گفت : بحث اکتشاف یکی از موضوعات مهم در حوزه معدن کاری است و در جهان نیز به آن نگاه ویژه‌ای دارند.ما در کشور سند استراتژیک برای اکتشاف مواد معدنی را نداریم که چرا باید این ماده معدنی اکتشاف و در کدام ناحیه باید اکتشاف بشود؟اصلا همچین چیزی را در حوزه اکتشاف نداریم.

سهراب حسینی ادامه داد: ما باید در بحث حاکمیتی یک سند استراتژیک اکتشافی مبنی برآمایش سرزمینی داشته باشیم که بدانیم ما دنبال چه چیزی هستیم . زمانی قیمت سنگ آهن بالا می‌رود، همه به این سو حرکت می‌کنند و روز دیگر که قیمت سنگ سرب و روی بالا می‌رود به این سمت حرکت می‌کنند و این فصلی کاری و غیر ممتد کار کردن باعث می‌شود که ما از توسعه پایدار فاصله بگیریم و گاهن باعث آسیب نیز بشود و برای جلوگیری از این موارد به سند اکتشافی نیازمند هستیم.

 

سند استراژی معدنی حلقه مفقوده توسعه پایدار |  عدم حضور مجری خوب مشکل معارضین را بوجود آورده است!

 

سرمایه گذار پس از اخذ پروانه بهره برداری متوجه میشود مشکل منابع طبیعی دارد!

عضو کمیسیون اکتشاف خانه معدن تصریح کرد: زمانی که میخواهیم بر اساس یک سند وارد اکتشاف بشویم مواردی را به عنوان پیش نیاز لازم داریم، مواردی جهت تعاملات بین سازمانی برای اخذ پروانه بهره‌برداری مانند سازمان محیط زیست نیاز است. به عنوان مثال پهنه ها و محدوده‌هایی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند به مزایده گذاشته می‌شوند اما در آنجا قید شده که باید استعلامات از سازمان‌های ذی‌ربط توسط مناقصه‌گر انجام بشود. پس اگر یک سرمایه‌گذار به این حوزه ورود می‌کند و در مزایده این پهنه و محدوده معدنی شرکت می‌نماید نباید ریسکی در سر راه آن باشد. مناقصه گر سرمایه‌گذاری خود را انجام می‌دهد و پس از اخذ پروانه متوجه می شود که مشکل در حوزه منابع طبیعی دارد و یا باید ضمانتنامه بانکی خود را تهیه کند، سپس متوجه شود که از نظر محیط زیست نمی‌تواند فعالیت کند.

 

سند استراژی معدنی حلقه مفقوده توسعه پایدار |  عدم حضور مجری خوب مشکل معارضین را بوجود آورده است!

 

عدم حضور مجری خوب مشکل معارضین را بوجود آورده است!

نایب رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی افرود: این کار اصلاً درست نیست و دیگر به آن معدنکاری گفته نمی‌شود .حالا با فرض اینکه تمام این مشکلات حل شده است و به کار بهره‌برداری و و اکتشاف می‌رسیم، به مشکلی برمی‌خوریم به نام معارضین محلی که سنگین‌ترین مشکل در این حوزه هستند.اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا معارضین محلی واقعاً معارض هستند؟ خیر زیرا آنجا محل سکونت آنهاست . دولتمردان در این حوزه آگاهی‌های لازم و آموزش را به آنها ندادند که استخراج از معدن و حضور معدنکار باعث رشد این منطقه می‌شود.زمانی که دانشگاه آزاد شروع به ایجاد شعب در مناطق مختلف کرد شخصی با آن مخالفت نکرد چرا که با ایجاد راه‌های ارتباطی باعث رونق آن منطقه و رونق کسب و کار آنها میشدمردم منطقه هم اگر بدانند که حضور معدن در منطقه آنها این فواید را برای آنها خواهد داشت هیچگاه با این موضوع مخالفت نخواهند کرد .

حسینی ادامه داد: زمانی که دانشگاه آزاد شروع به ایجاد شعب در مناطق مختلف کرد شخصی با آن مخالفت نکرد.چرا که با ایجاد راه‌های ارتباطی باعث رونق آن منطقه و کسب و کار آنها میشد. مردم منطقه هم اگر بدانند که حضور معدن در منطقه آنها این فواید را برای آنها خواهد داشت و اگر مجری خوبی داشته باشیم که حقوق دولتی معادن اخذ شده را در همان منطقه هزینه‌ کنند هیچگاه با این موضوع مخالفت نخواهند کرد.

سند استراژی معدنی حلقه مفقوده توسعه پایدار |  عدم حضور مجری خوب مشکل معارضین را بوجود آورده است!

 

مسیر پر ریسک سرمایه گذاری در معدن

عضو کمیسیون اکتشاف خانه معدن تصریح کرد: حالا اگر تمام مسائل حل شود می‌رسیم به بخش اطلاعات سازمان زمین شناسی که باید آنها را به معدن کار بدهد. این اطلاعات تا بخشی ثبت و تهیه شده است اما کامل نیست که باید توسعه پیدا کند و نقشه‌های بزرگ و کوچک مقیاس مناسب، نقشه های ژئوشیمیک ژئوفیزیک تهیه و کامل شود.به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید در آفریقای جنوبی که کشوری در حوزه توسعه معادن است سرمایه‌گذاری کنید، سازمان زمین شناسی اطلاعات کاملی را به شما می‌دهد که شما  با آن اطلاعات‌ها متوجه می‌شوید محصولی را که می‌خواهید از کجا و به چه میزان و چطور پیدا کنید. در این صورت ریسک سرمایه‌گذار و معدن کار تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این اطلاعات در سازمان زمین شناسی ما بسیار کم است. نخبگان کشور تا یک جایی این اطلاعات را تکمیل کردند اما از آن به بعد دیگر ما این اطلاعات را به صورت کامل نداریم چرا که یا متوقف شده و یا توسعه آن با سرعت کندی انجام شده است. البته بودجه سازمان زمین شناسی آنقدر ناچیز است که اجازه این کار را به آنها نمی‌دهد.

برچسب ها: معدن اکتشاف #مواد معدنی #صنایع معدنی ویدیو حسینی وزارت صمت
ارسال نظر
امیر
۱۴:۵۵ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
پس این سامانه کاداستر یا همان حدنگار معادن که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت ارائه خدماتی مانند ثبت و صدور مجوزهای معدنی، مشاهده نقشه معادن و … راه اندازی شده چه کاره است؟
مهندس معدن
۲۲:۳۴ - ۲۶ آبان ۱۴۰۲
سند استراژی کجای صنعت و در کدام صنعت هست ؟؟؟ متاسفانه آمایش سرزمینی در برنامه هفتم در حد اسم دیده شده فقط
مهندس معدن
۲۲:۳۴ - ۲۶ آبان ۱۴۰۲
سند استراژی کجای صنعت و در کدام صنعت هست ؟؟؟ متاسفانه آمایش سرزمینی در برنامه هفتم در حد اسم دیده شده فقط
آخرین اخبار